En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Recursos humans
Reforç de competències i assessorament
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Organització saludable
Un projecte per a la millora de la salut i el benestar al treball
Aquest programa es basa en un conjunt de serveis i intervencions destinats a promoure un estil de vida més sa entre el personal de l’organització. El seu principal objectiu és fomentar un concepte de salut integral, amb les seves dimensions física, mental, social i emocional. Per assolir aquest propòsit, s’han incentivat hàbits saludables, s’ha facilitat l’accés a suport psicològic i s’ha actuat en la prevenció i la detecció de malalties cardiovasculars i oncològiques. També, s’han elaborat uns indicadors i uns objectius específics per poder identificar si s’ha arribat al grau de millora proposat.

Entre els resultats més destacats, hi ha l’augment de la pràctica esportiva regular entre el personal, que ha passat d’un 25 % a un 54 % entre 2022 i 2024. A més, 6 persones que estaven de baixa laboral, gràcies al servei psicològic, s’han pogut reincorporar a la feina. Així doncs, les múltiples actuacions del projecte han tingut un impacte en l’estat d’ànim i la motivació de la plantilla, així com en la cohesió de grup i la comunicació entre departaments. Atesa la seva valoració positiva, s’ha apostat per la seva continuïtat i la seva ampliació amb noves accions.
Àmbit:
Recursos humans
Subàmbit:
Reforç de competències i assessorament
Data d'inici:
01/09/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Gavà
Nombre d'habitants:
46488
Nombre de visites:
281
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Jose Miguel Vilaplana Segui
Càrrec:
Tècnic de Prevenció de Riscos Laborals i Benestar
Ens:
Ajuntament de Gavà
Lloc web:
Adreça electrònica:
jmvilaplana@gava.cat
Telèfon / Fax:
679579425
Adreça:
Plaça Jaume Balmes , s/n, 08850 Gavà
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte va començar a gestar-se el 2019, ja que es volia anar més enllà de la prevenció de riscos laborals per assolir un objectiu de benestar a la feina en diverses dimensions: salut física, mental, hàbits saludables, etc. Des de Recursos Humans, es va identificar una manca d’eines per abordar determinades situacions en l’àmbit psicosocial, com ara conflictes entre treballadors/es. D’altra banda, s’havien fet estudis que mostraven un percentil important de gent gran a aquells llocs de treball amb problemes de salut, la qual cosa es traduïa en un absentisme alt i baixes de llarga durada, que afectaven el funcionament de l’Ajuntament. També, es pretenia fomentar el compromís del personal amb l’organització, ja que la mobilitat entre administracions dificultava la gestió diària.

A més de la salut física, tenint en compte l’augment de la visibilitat dels problemes de salut mental arran de la pandèmia, i consultant dades internes, del Ministeri i de premsa, es va considerar que era imprescindible atendre aquesta dimensió. Es va prendre com a referència els principis de l’OMS sobre el benestar al lloc de treball: “Un entorn de treball saludable és aquell en el qual els treballadors, treballadores i caps col·laboren en un procés de millora contínua per promoure i protegir la salut, seguretat i benestar dels treballadors/es i la sostenibilitat de l'ambient de treball”. A partir d’aquesta definició, es va buscar una fonamentació científica i es van fer servir dades epidemiològiques i altres dades sobre la salut de la plantilla: l’Índex de Massa Corporal (IMC), el percentatge que fa esport regularment, si fumen o no, si fan esport o tenen una vida sedentària, si tenen colesterol, hipertensió, obesitat, etc.
Objectius de la pràctica
General:
- Fomentar hàbits de vida saludables entre els treballadors i les treballadores municipals.
- Facilitar l’accés a tractaments psicològics i intervencions per millorar la salut mental i psicosocial.
- Contribuir a la reducció de malalties cardiovasculars amb efectes greus.
- Promoure la prevenció i detecció de malalties oncològiques.
- Cercar activament la participació, col·laboració i compromís de treballadors/es de diferents departaments (“ambaixadors/es saludables”) per proposar noves accions.
Específic:
- Augmentar l’activitat física del 25% al 35%.
- Dotar de recursos formatius que millorin les habilitats i els coneixements sobre una alimentació saludable.
- Elaborar material formatiu/informatiu que contribueixi a millorar la higiene postural i els hàbits de salut.
- Disposar d’eines d’intervenció psicosocial amb l’ànim de resoldre conflictes.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El conjunt del personal de l’Ajuntament de Gavà.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Al Portal de l’Empleat, gestionat per l’equip de Comunicació, es penja informació sobre serveis de fisioteràpia i cursos de ioga en què fan descomptes.
Cal subratllar que, el 31 de gener d’enguany, l’Ajuntament es va adherir a la Declaració de Luxemburg, passant a formar part de la Red Española de Empresas Saludables (REES).
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
- Diagnosi: primer, la cap i el tècnic del Departament de Recursos Humans i Organització van fer una anàlisi quantitativa i qualitativa de les dades relacionades amb la salut de la plantilla. A continuació, es va fer una comparació d’aquestes estadístiques amb les de l’Esquema Nacional de Salut d’Espanya (ENSE), les del Ministeri a escala poblacional, i les de l’Enquesta Catalana de Salut. Aleshores, es van elaborar uns indicadors, amb la idea de crear projectes que contribuïssin a millorar els aspectes de salut en els quals a l’organització hi havia una discordança respecte a la mitjana de la població. Així doncs, es va decidir que la promoció de la salut fos una qüestió transversal, de manera que diferents departaments s’hi impliquessin.

Per al desenvolupament del projecte, es van establir quatre eixos de treball: hàbits saludables, ment saludable, cor saludable i infoncologia saludable. Seguidament, es van fixar uns objectius generals, uns altres d’específics per a cadascun dels quatre pilars i es van desenvolupar un conjunt d’accions coherents amb el fil conductor de la salut. A més, es va crear la figura dels “ambaixadors saludables”, que fan propostes i, si els recursos ho permeten, impulsen noves campanyes i accions per assolir els objectius plantejats.

1. Hàbits saludables: es van reservar durant unes hores al dia els tres equipaments municipals esportius i es va fer un “abonament saludable” gratuït perquè els i les treballadors/es poguessin anar-hi a practicar esport. Es van escollir les franges horàries d’abans de començar la jornada laboral, de 7:30 a 9:30, i de després d’acabar-la, de 14:30 a 17:30, aprofitant la flexibilitat horària del personal, i ara també dissabtes de matí. Així mateix, es va voler fomentar l’alimentació saludable i l’economia circular, amb la col·laboració de l’Oficina de Desenvolupament Sostenible i la Unió de Cooperadors, a través de les quals l’Ajuntament promou el consum de productes ecològics o de residu zero de proximitat.

2. Ment saludable: es va endegar una prova pilot per contractar un servei de psicologia que va obtenir bons resultats, per la qual cosa es va licitar. Actualment, els empleats disposen de sis sessions a l’any gratuïtes. A més, des d’un vessant preventiu, es va voler actuar en la resolució de conflictes, pels quals l’empresa contractada per l’Ajuntament ofereix un servei de mediació per a les situacions en què dues o més persones no aconsegueixen solucionar les diferències entre elles. Aleshores, es reuneixen amb una psicòloga i arriben a un pacte escrit per a la convivència a la feina. També, es dona suport al lideratge i a la cohesió de l’equip a través de sessions de “mentoring” i “coaching”. Actualment, s’està executant una formació de 10 sessions mensuals per als comandaments per fomentar el lideratge participatiu i la gestió dels seus equips.

3. Cor saludable: s'han dissenyat accions per fomentar la salut cardiovascular, amb consells de vida activa i pauses actives, en el marc de la campanya “Cuida’t amb cor”.

4. Infoncologia saludable: es va programar la realització d’analítiques, en les quals es mesura l’APE (Antigen de Pròstata Específic) en homes majors de quaranta anys i, a les dones, se’ls ofereix una visita ginecològica per prevenir la salut sexual i reproductiva. També, es van instal·lar unes estacions “soludables” per a la prevenció del càncer de pell, amb dispensadors a tots els equipaments municipals de crema protectora de factor 50+, ulleres de protecció solar tipus Equip de Protecció Individual (EPI) certificades. A més, per donar coherència, es dota el personal de manteniment d’armilles refrigerants, per fer front als riscos climàtics emergents mitjançant unes condicions de treball saludables.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Gavà
Administració local
Totes
Impulsor
Departament d'Esports
Administració local
Implementació
Col·laborador
Departament de Comunicació
Administració local
Implementació
Col·laborador
Departament de Recursos Humans i Organització
Administració local
Més d'una fase
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Diagnòstic, disseny i implementació.
Oficina de Desenvolupament Sostenible
Administració local
Implementació
Col·laborador
Suport a l'Empresa
Administració local
Implementació
Col·laborador
Treballadors/es
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Entre 30 i 40 treballadors/es de diferents departaments, com a representants del seu departament o a títol individual.
Unió de Cooperadors
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Promoció de l'economia circular i el consum de productes de proximitat.
Recursos econòmics
Total euros per període
22.500
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Entre 20.000 i 25.000 a l'any.
Licitació del servei extern de psicologia: 15.000 € / any.
Escola d’esquena, “fitwork”, equipaments municipals per fer esport (regulat a través d’un decret): recursos propis.
Gremi de restauradors que fa “showcooking”: recursos propis.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Gavà
Fons propis
01/01/2023
31/01/2024
15.000 Licitació del servei extern de psicologia: 15.000 € / any.
Licitació del servei extern de psicologia: 15.000 € / any.
Recursos humans
Departament de Recursos Humans i Organització: tècnic de PRL i Benestar. Unes 40 persones de diferents departaments que han participat a les reunions.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Partint dels indicadors elaborats per Recursos Humans, s’ha comparat la situació del 2022 amb la del 2024 per observar si s’han assolit els objectius específics de millora de la salut. Algunes de les accions més destacades han estat les següents:

- Programació de classes dirigides en horaris i amb continguts específicament dissenyats per al personal municipal que ha començat a fer esport gràcies a aquesta política, d’acord amb els grups d’edat, el sexe i les recomanacions mèdiques.
- Servei d’atenció psicològica amb derivacions a especialistes, si cal.
- Campanyes informatives: per exemple, “Cuida’t amb cor”. Es van elaborar petits vídeos que ensenyen a fer estiraments durant la jornada laboral.
- Cursos de formació en alimentació saludable, dinars amb “showcookings”, conduïts per xefs de Gavà i elaborats amb productes de proximitat del parc agrari de la ciutat. A més, els xefs han passat les receptes als participants per fomentar el menjar saludable.
- Promoció de l’ús de bicicletes elèctriques per als desplaçaments durant la jornada, de manera que els arquitectes o els inspectors de salut pública facin els desplaçaments a peu o en bicicleta, evitant l’ús del vehicle privat, per salut cardiovascular i reduir la pol·lució.
- Comanda de producte local de temporada, que els pagesos van portar a l’Ajuntament en unes caixes perquè cada treballador/a se les endugués a casa seva.
- Gestió de l’estrès, escola d’esquena per la correcció postural amb fisioterapeutes, web de “fitwork” per al foment d’estiraments i hàbits posturals.
- Formació en Reanimació Cardiopulmonar (RCP) i ús de Desfibrilador Extern Automàtic (DEA) de més del 20% de la plantilla per fer front a possibles situacions de risc.

Tenint en compte la comparació entre els valors dels indicadors el 2022 i el 2024 i altres dades registrades, alguns dels resultats obtinguts són els següents:
- La pràctica esportiva de forma regular de la plantilla ha passat d’un 25% a un 54%.
- Unes 200 persones estan inscrites a l’abonament saludable
- La demanda per als dinars saludables va doblar l’oferta inicial
- Van tenir lloc dos o tres “showcookings” amb 50 places obertes per a cadascun.
- 5-6 persones que estaven de baixa laboral han utilitzat el servei de psicologia i s’han pogut reincorporar a la feina.
- Els indicadors de colesterol i agudesa visual continuen amb valors per sobre dels objectius marcats.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria Presentació Candidatura BBP
Memòria
01/03/2024
Sí disponible
MEMÒRIA FUNDACIÓ CPIS BBP.pdf
Difusió de la pràctica
L’alcaldessa va fer una presentació del projecte.
Campanya més visual a la Intranet
“Ambaixadors saludables”, representants de l’Ajuntament que difonen el projecte.
Vídeo promocional.
Reconeixements i presentacions
Premi Antonio Baró 2022, Ajuntament de Gavà: Premi amb distinció especial en Promoció de la Salut.
Impacte
La pràctica d’esport, els tallers de cuina i l’adopció d’hàbits més saludables ha tingut un impacte en la salut, l’estat d’ànim i la motivació del personal. A més, l’oferta d’una pluralitat de serveis per als quals no hi havia una obligació legal li ha transmès la sensació que es té cura d’ell. Així mateix, hi ha persones que s’han ajuntat per fer esport i activitats en equip, de manera que s’ha assolit una major cohesió de grup. També, ha augmentat la confiança entre persones que treballen en diferents departaments, ja que s’han fomentat relacions no jeràrquiques i una organització més intercomunicada i flexible.

D’altra banda, les intervencions de mediació en conflictes interpersonals i de suport al lideratge o a la cohesió grupal han millorat la salut psicosocial de la plantilla. S’ha fet una valoració positiva d’aquest servei, atès que ha contribuït a resoldre situacions complexes. Els tallers de cuina saludable i sostenible han generat una cohesió entre diferents departaments de l’Ajuntament. Així mateix, des d’una perspectiva econòmica, del territori i del medi ambient, els hàbits d’alimentació saludable han afavorit l’economia circular, la producció ecològica i de proximitat. Probablement, aquest programa de promoció de la salut hagi tingut un efecte sobre l’absentisme, atès que d’una tendència creixent s’ha passat a una lleugera disminució d’un 3%.

L’impacte positiu en el personal de l’organització ha contribuït a la intenció de donar continuïtat a aquest projecte. Algunes actuacions s’implementaran en un futur pròxim i d’altres encara no s’han dissenyat, atès que s’espera que el programa evolucioni en funció de les propostes, les oportunitats i les necessitats de la plantilla.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Gavà
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Aquesta pràctica ha aconseguit fomentar hàbits saludables en el personal de l’Ajuntament, així com oferir serveis de tractament psicològic i intervencions psicosocials per resoldre conflictes interpersonals i millorar la cohesió de grup. Els indicadors elaborats per Recursos Humans mostren que s’han assolit la majoria dels objectius específics per a un estil de vida més sa, una millora de la salut mental, la salut cardiovascular i la prevenció de malalties oncològiques. També, hi ha hagut una implicació de treballadors/es de diferents departaments, “ambaixadors saludables”, que han proposat noves accions.

Punts forts de la pràctica
S’ha detectat una millora de la salut física i mental del personal.
Els i les treballadors/es s’han implicat i han aprofitat els serveis que s’han posat a la seva disposició per millorar la salut i el benestar a la feina.
La plantilla se sent més cuidada gràcies als serveis que se li ofereix per prevenir malalties i fomentar hàbits saludables.
Punts dèbils de la pràctica
S’ha detectat una millora de la salut física i mental del personal.
Els i les treballadors/es s’han implicat i han aprofitat els serveis que s’han posat a la seva disposició per millorar la salut i el benestar a la feina.
La plantilla se sent més cuidada gràcies als serveis que se li ofereix per prevenir malalties i fomentar hàbits saludables.
Propostes de millora de la pràctica
Ampliar el pilar d’infoncologia.
Organitzar algun tipus d’acció, tallers, sensibilització per assolir els objectius específics en els indicadors de colesterol, agudesa visual i addiccions.
Oferir un servei de fisioteràpia a través d’una empresa externa.
Elaborar i posar a disposició de la plantilla vídeos de “fitwork”.
Buscar una manera perquè els i les treballadores es puguin emportar còmodament els productes de proximitat comprats als pagesos del municipi.
Dissenyar programes amb perspectiva generacional.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica es podria replicar a altres ajuntaments, tot i que presenta el repte de la rigidesa i la jerarquia de l’administració pública en comparació a altres entitats. Cal tenir en compte la normativa i desenvolupar el projecte d’acord amb aquesta. També, es requereix la licitació de serveis, la col·laboració interadministrativa per disposar de dades.
Recursos humans
35 pràctiques
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.