En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Plans/acords/estratègies
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Tècniques d'innovació social per al PAM
Cocreació mitjançant la ludificació
El procés participatiu del Pla d’acció municipal 2024-2027 s’inicia el gener de 2024 amb l’objectiu de reajustar, ampliar o millorar les accions del Pla de mandat proposat pel nou equip de govern. Amb aquesta finalitat, es convoca a participar-hi tota la població major de 16 anys, tant persones vinculades a entitats com ciutadania no organitzada. Aquest procés es dissenya aplicant tècniques d’innovació social i ludificació. Entre les activitats destacades hi ha el joc "Què proposaria (personatge) si visqués a Santa Coloma?", que recollia propostes imaginatives a partir de figures conegudes. També es va impulsar “El rasca del PAM”, una dinàmica en què calia rascar una casella per descobrir un dels sis eixos del pla i fer-hi una proposta.

El procés es va tancar amb un total de 5.638 participants, un 5 % de la població, i es van recollir 1.430 propostes ciutadanes. Durant el primer any de mandat, el 96 % de les accions incorporades al PAM han estat implementades o es troben en tràmit d’implementació. La incorporació de dinàmiques de joc en els processos participatius genera experiències significatives per a la ciutadania, reforça el sentiment de pertinença a la ciutat, fomenta el civisme i contribueix a una millor comprensió de les polítiques públiques municipals.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Plans/acords/estratègies
Data d'inici:
27/01/2024
Data de finalització:
09/06/2025
Província:
Barcelona
Municipi:
Santa Coloma de Gramenet
Nombre d'habitants:
120593
Nombre de visites:
181
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Isuka Palau Garcia
Càrrec:
Directora de Participació Ciutadana i Innovació Social
Ens:
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
Lloc web:
Adreça electrònica:
palaugi@gramenet.cat
Telèfon / Fax:
628943436
Adreça:
Plaça de la Vila s/n 08921 Santa Coloma de Gramenet
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El Pla d’Acció Municipal és el pla més important del mandat, ja que fixa els objectius del municipi amb una cronologia per aconseguir-los. Com el PAM 2020-2023 havia finalitzat, després de les eleccions municipals de juny del 2023, es decideix realitzar un PAM 2024-2027. En el Reglament Municipal de Participació ciutadana i govern obert està recollit que per cada PAM cal realitzar obligatòriament un procés de participació. Per aquest motiu, l’objectiu principal del procés participatiu és sotmetre’l a la participació ciutadana amb la finalitat de reajustar, adequar, ampliar o millorar totes aquelles accions del Pla de Mandat proposat pel nou equip de govern.

Els dos darrers PAM ja es van dissenyar amb tècniques d’innovació social per a fomentar la participació. Es vol anar més enllà dels models de participació on tothom és convidat a una reunió, perquè d’aquesta manera no s’aconsegueix representar tota la ciutadania. A més, a la ciutat de Santa Coloma de Gramenet hi ha una forta bretxa digital, ja que té una població molt envellida. Per aquest motiu cal fomentar la participació en el carrer i per aplicar tècniques amb les quals s’aconsegueixi atreure l’atenció de la ciutadania.
Objectius de la pràctica
General:
- Reajustar, adequar, ampliar o millorar les accions de l’esborrany del Pla de Mandat proposat pel nou equip de govern
- Fomentar una major implicació de la ciutadania en la vida de la ciutat
Específic:
- Alinear l’acció de l’Ajuntament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
- Implicar la ciutadania en la consecució dels ODS
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població major de 16 anys de Santa Coloma de Gramenet
Vinculació amb altres programes o actuacions
El PAM 2016-2019 i el PAM 2020-2023 també s’havien dissenyat a partir de la participació de la ciutadana.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El procés participatiu del PAM 2024-2027 s’inicia el dia 27 de gener del 2024 fins al 30 de juny, amb un període d’interrupció aproximat de dos mesos, del 22 de març fins al 9 de juny, a causa de la convocatòria de les eleccions autonòmiques i europees. El procés compta amb una Comissió de Seguiment, les funcions de la qual són les de vetllar per la transparència i el correcte funcionament del procés, així com gestionar les possibles al·legacions presentades per les participants. Consta de les següents fases:

1. Fase informativa (Setembre a desembre 2023)
Publicació del projecte de PAM i posada a disposició de la ciutadania de la documentació necessària per al procés.

2. Fase de debat públic i participació organitzada (Gener a juny 2024)
Convocatòria de les entitats i associacions ciutadanes a jornades de treball sobre els continguts del PAM. Aquestes reunions es van celebrar de manera territorial i sectorialitzades per grups d’interès i estaven obertes també a la participació individual. Les sessions es van desenvolupar amb tècniques d’innovació social i de gamificació. Es van organitzar debats de priorització d’accions i confecció dels cartells de propostes que s’incloïen en els “tòtems de les idees”. Es va organitzar un joc “Què proposaria (personatge) si visqués a Santa Coloma” en el que es recollien propostes imaginatives a través de personatges famosos. També es va fer un joc “La ruleta dels ODS” i, en determinats grups de treball, hi havia una persona tocant el piano per estimular la generació d’idees.

3. Fase de recollida de propostes de la participació no organitzada (Març a juny 2024)
El Servei de Participació Ciutadana va recollir les aportacions individuals a peu de carrer en els diferents districtes de la ciutat i a través d’una butlleta de participació gamificada i d’una butlleta de priorització. El “rasca del PAM i la butlleta de priorització” consistia, en primer lloc, en rascar una casella per veure quin dels sis eixos del PAM li tocava a la participant per després fer una proposta. Finalment, en una segona zona de “rasca”, la participant podia descobrir el detall de la campanya “Fem una ciutat més sostenible” que se li oferia. Aquesta campanya tenia com a finalitat conscienciar la població sobre l’ús de materials més respectuosos amb el medi ambient.

4. Fase de comptabilització de resultats (Juliol 2024)
El Servei de Participació, juntament amb els diferents departaments de l’Ajuntament, van elaborar el projecte final del PAM. Després, es va iniciar el procés d’aprovació en el Ple municipal que va tenir lloc l’octubre del 2024.

5. Fase de retorn (Novembre 2024)
En el fòrum ciutadà es dona compte a la ciutadania del resultat final del PAM i s’inicien els treballs d’aplicació i avaluació.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Servei de Participació Ciutadana
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
15000.00
Recursos humans
1 tècnica de PAM
2 persones Centre Pompeu Lab
1 administrador
Normes i mecanismes de participació implementats
En el Reglament Municipal es contempla que la ciutadania pugui suggerir o valorar propostes concretes per fer o millorar una determinada actuació. En el Reglament Municipal de Participació ciutadana i govern obert s’estableix que cal realitzar obligatòriament un procés de participació “en tots aquells instruments de gestió de caràcter estratègic: plans i programes d’abast municipal”.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El procés participatiu per a l’elaboració del PAM 2024-2027 conjuntament amb la ciutadania es va tancar amb una xifra final de 5.638 participacions. Aquesta xifra és el resultat de sumar la participació en el carrer, a través de butlletes de priorització i de fitxes de propostes, amb un total de 5.105, i la presencial a les sessions de treball que han reunit 533 persones en els diferents debats. D’aquestes, 116 persones han participat en dos o més debats. A través de les sessions presencials i les carpes i taules a peu de carrer s’han recollit 1.430 propostes ciutadanes.

De les 1.430 propostes rebudes per part de la ciutadania, s’ha fet una anàlisi per paraules clau que ha permès detectar els 10 temes més citats per als i les participants i que, per tant, són qüestions presents en el dia a dia de la ciutadania. Els temes són: seguretat, neteja, igualtat, verd urbà, residències, habitatge social, igualtat salarial, coeducació, energies renovables i aparcament gratuït.

D’aquestes 1.430 propostes d’acció que la ciutadania va aportar durant el procés, aquestes van tenir el tractament següent: 89 propostes ciutadanes acceptades que passen directament a formar part del PAM; 1.010 propostes ciutadanes acceptades, però que decauen perquè ja estan incloses en el PAM, són accions que ja desenvolupa l’Ajuntament o tenen en marxa una solució alternativa; 323 propostes ciutadanes desestimades per no ser competència municipal, per constituir comentaris o per ser formulacions imprecises. El 20% de les actuacions recollides al PAM són proposades per la ciutadania.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria del PAM 2024-2027
Memòria
01/11/2024
Sí disponible
Memòria del procés participatiu PAM 2024-2027.pdf
Difusió de la pràctica
Es va modernitzar l’estètica i es va afegir la presència dels ODS en el logotip del PAM anterior. També es van elaborar fulletons informatius per facilitar la participació, que detallaven les accions proposades dins de cada un dels eixos temàtics del pla.
Impacte
El 5% de la població major de 16 anys ha participat en la creació del PAM, una xifra notablement elevada en la participació ciutadana. A més, la participació va ser representativa de la ciutadania perquè es va garantir que hi participessin els ciutadans no organitzats. La ciutadania no organitzada, a través de la gamificació i la construcció d’una experiència memorable, és més propensa a participar en futures accions. Els processos participatius aporten experiències memorables a la ciutadania, generen sentiment de pertinença cap a la ciutat, promouen el civisme i els valors, i aporten coneixements sobre les polítiques municipals. En definitiva, suposen una major implicació de la ciutadania en els projectes i l’acció de l’ajuntament. Una àmplia participació, a més, legitima les accions desenvolupades.

Durant el primer any de mandat, el 96% de les accions que recollides en el PAM 2024-2027 han estat implementades o ja es troben en tràmit d’implementació. Aquest 96%, corresponent a les més de 400 accions de què consta el Pla, es deriva de la suma del 15% d’accions ja implementades, del 62% d’accions que es troben en marxa i del 19% d’accions que s’han endegat i estan en la seva primera fase o fase d’estudi. Tan sols l’1% de les accions ha estat descartada durant aquest primer any.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L’aplicació de tècniques d’innovació social i de gamificació en el disseny del PAM 2024-2027 no només ha permès reajustar, adequar, ampliar i millorar les accions del Pla de Mandat inicial, sinó que ha permès una àmplia participació ciutadana. Aquesta, sobretot la ciutadania no organitzada, ha pogut fer seu el PAM i implicar-se activament en la vida de la ciutat.
Punts forts de la pràctica
La innovació en maneres per ampliar la participació, que ha estat clau per assolir un nombre elevat de participants.
S’ha guanyat en qualitat de participació, que alhora contribueix a un nivell més alt d’implicació de la ciutadania i de cocreació de polítiques.
Punts dèbils de la pràctica
Falta de recursos econòmics i humans que permetin un desplegament més ampli.
Bretxa digital amb població envellida, que impedeix penjar tota la informació en línia i fa que sempre s’hagi de sortir al carrer.
Propostes de millora de la pràctica
Augmentar els recursos econòmics per fer un desplegament més ampli.
La innovació i la creativitat ha de ser constant perquè sempre s’ha de motivar a la ciutadania per aconseguir que participin.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La implementació de tècniques d’innovació social i de gamificació és possible en tots els processos participatius.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.