Descripció dels productes assolits
Entre abril i desembre del 2023, el SIPH ha atès 119 unitats de convivència, unes 350 persones. Cal esmentar que la persona referent, aquella que dins de la unitat de convivència s’encarrega de les gestions associades a la situació de pèrdua de l’habitatge, en un 64% dels casos és una dona. També, destaca el fet que el 30% de les unitats de convivència ateses eren llars monoparentals. De les 119 famílies, 40 tenien persones amb discapacitat i/o dependència, en 15 hi havia persones majors de 65 anys, 11 tenien persones en situació administrativa irregular i en 10 hi havia víctimes de violència masclista.
Durant aquest període, les actuacions dutes a terme pel SIPH han estat les següents: 116 actes de retorn als Serveis Socials, 77 de coordinació amb altres agents, 50 d’atenció presencial, 46 de contacte amb l’advocat d’ofici, 21 casos de mediació amb la propietat, 14 d’acompanyament durant el desnonament i 22 informes tècnics. Com a resultats, hi ha hagut 35 casos de suspensió del procediment judicial, 8 de suspensió del desnonament, 16 de pre-acord de lloguer social, 6 de lloguer social signat, 3 de pròrroga del contracte, 6 reallotjaments temporals, 6 reallotjaments definitius, i 6 llançaments executats.
Al llarg del 2024, ha atès 133 noves derivacions. Amb un total de 254 unitats de convivència, entre 700 i 750 persones, 145 eren llars amb presència d’infants, 63 tenien persones amb discapacitat i/o en situació de dependència, 27 comptaven amb la presència de persones majors de 65 anys, en 22 hi havia membres en situació administrativa irregular i en 17, víctimes de violència masclista.
Les accions realitzades sobre 254 unitats de convivència han estat les següents: 222 actes de retorn als Serveis Socials, 163 de coordinació amb altres agents, 107 d’atenció presencial, 98 de contacte amb l’advocat d’ofici, 24 visites al domicili, 47 informes tècnics, 54 casos de mediació amb la propietat i 29 d’atenció a les persones afectades durant la jornada del llançament. Arran d’aquestes actuacions, s’han obtingut com a resultats 58 suspensions del procediment judicial, 13 suspensions del desnonament i 11 casos de llançament, 26 pre-acords de lloguer social, signatura de 9 lloguers socials, 10 casos de pròrroga del contracte, 9 reallotjaments temporals i 8 reallotjaments definitius.
Quant al caràcter de les intervencions, en cas de desnonament d’una família amb menors, gràcies a la visió més global dels tècnics, han contactat amb els centres educatius. En detectar que el professorat, les Associacions de Famílies (AFA) i les referents socials no tenien unes guies bàsiques d’actuació, han buscat col·lectius de docents que s’ocupen de la formació en aquest àmbit, com la Plataforma de Docents 080. També han fomentat que es creïn instruments que mancaven: per exemple, un protocol amb els serveis d’educació. D’altra banda, quan la persona atesa tenia un problema de salut mental, han contactat amb la persona referent comunitària perquè la derivés a serveis o col·lectius d’aquell àmbit.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Difusió de la pràctica
Pàgina web informativa del SIPH – Servei d’Intervenció en situacions de Pèrdua de l’Habitatge. Consell Comarcal del Baix Llobregat.
S’han dut a terme petites campanyes de difusió de la normativa en matèria d’habitatge, elaborant i distribuint tríptics, perquè la ciutadania pugui detectar abusos i vetllar pel respecte als seus drets.
Impacte
En primer lloc, el servei ha tingut un impacte notable en les persones usuàries, ja que ha atenuat el seu patiment davant de situacions de risc d’exclusió residencial. La major capacitat de previsió per part de Serveis Socials facilita el recorregut de la gent afectada per rebre ajuda i acompanyament. A més, a escala comarcal, ha contribuït a alleujar la crisi habitacional, malgrat que aquesta continua sent greu. Cal afegir que el major coneixement per part de la ciutadania sobre els seus drets ha propiciat un empoderament que s’ha traduït en la pèrdua dels sentiments de vergonya i fracàs per la seva situació de vulnerabilitat.
La perspectiva comunitària del servei ha promogut la implicació de tots els actors per donar una resposta col·lectiva i eficaç al risc de pèrdua de l’habitatge, la qual cosa ha reforçat el teixit comunitari. A més, el SIPH s’ha consolidat com un servei de referència en termes de prevenció de desnonaments, atesa la seva capacitat de coordinar l’actuació d’agents jurídics, socials, comunitaris i privats. Atès que el servei va néixer en zones on no hi havia hagut una intervenció global en matèria d’habitatge, ha contribuït a generar xarxes i iniciatives noves. Gràcies al punt de vista proper dels tècnics, que els ha permès detectar la situació residencial a la comarca, s’han adaptat protocols d’intervenció.
A més a més, s’ha establert una coordinació eficaç amb Serveis Socials, se’ls ha format en coneixements jurídics i se’ls ha preparat per a una detecció precoç de casos de desnonament. D’aquesta manera, per exemple, quan les persones afectades hi recorren, els Serveis Socials detecten incompliments de la llei per part dels propietaris i ofereixen una atenció de major qualitat. Aquesta connexió entre els tècnics juristes i Serveis Socials facilita que s’identifiquin irregularitats i es puguin aturar desnonaments. També, el fet de disposar d’aquesta informació sobre els municipis mitjans i petits permet fer una diagnosi més acurada de la problemàtica i facilita l’adopció de polítiques més efectives i adaptades a les necessitats de la ciutadania, així com l’actualització de la normativa.
Finalment, s’ha afavorit el treball en xarxa dels professionals, millorant-ne la coordinació i propiciant la redacció de nous protocols. La intervenció dels tècnics amb aquesta mirada comunitària ha aconseguit articular diversos agents perquè abordin els problemes de les persones amb risc de pèrdua de l’habitatge de manera més integral, i no tan parcel·lada. Enguany el servei s'ha estabilitzat i s'ha dotat de més recursos, incloent-hi la incorporació d’un nou tècnic jurídic.