Descripció dels productes assolits
Des de l’any 2007, més de 6.000 infants i més de 5.000 joves de 16 centres educatius i 15 entitats han format part del Consell d’Infants. En el procés actual d’avaluació de l’impacte hi han participat prop de 130 persones. A més, durant el curs 2023-2024, un total de 620 infants i joves van respondre una enquesta de valoració final sobre el Consell d’Infants i l’Audiència Jove, centrada en l’impacte dels processos (Fotografia 1). Paral·lelament, s’han analitzat gairebé 2.000 enquestes de valoració corresponents a les darreres cinc edicions. La valoració general dels processos és molt positiva, i l'impacte ha estat el següent:
Valoració processos: La presència política al llarg del procés es valora com un dels punts més destacats, ja que reforça la percepció de l’alumnat de ser escoltat i actua com a referent de proximitat. Els processos contribueixen al desenvolupament del sentit de ciutadania i esdevenen una eina educativa útil per treballar les competències socials. Tot i això, es detecten dificultats en el seguiment i la implementació de les propostes acceptades.
Valoració metodologia: Especialment positiu s’ha trobat el bon nivell d’organització i el caràcter motivador de les sessions. Es valora que les propostes dels i les joves siguin escoltades i valorades per a la millora de la ciutat. Tanmateix, s’observen dificultats en la comprensió del recorregut de les propostes i un cert desinterès envers les sessions més teòriques.
Valoració de les temàtiques: El Consell d’Infants valora especialment aquelles que tenen un impacte tangible, com redissenyar un parc o crear campanyes escolars. En el cas de l’Audiència Jove, les temàtiques són millor valorades quan són pràctiques i properes a la seva realitat, com el medi ambient, la salut mental o la igualtat de gènere. Es considera important que les temàtiques treballades derivin en propostes tangibles, amb impacte real a la ciutat, fàcilment materialitzables i amb continuïtat en el temps.
Impacte en els i les joves: Un cop passat pel procés, més de la meitat dels i les joves participen en algun espai, la majoria a través d’entitats i voluntariat. El projecte els ha fet prendre consciència sobre la importància de participar en la societat i ha fomentat la responsabilitat. Tot i això, no tots han continuat vinculats a altres espais participatius.
Impacte en el municipi: Implementació d’aproximadament el 80% de les 72 propostes acceptades en les darreres cinc edicions. Malgrat això, algunes persones expresses frustració perquè no totes les propostes s’han executat o per manca d’informació sobre el seu estat. Es detecta que caldria optimitzar la visibilitat d’aquest impacte.
Impacte en els centres educatius: La majoria dels centres han incorporat projectes i mecanismes interns de participació de l’alumnat, tot i que el professorat considera que els processos no sempre milloren el tema treballat.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Difusió de la pràctica
Mitjançant la plataforma digital Esplugues Participa i la participació a les Jornades sobre participació infantil.
Reconeixements i presentacions
La integració dels infants i adolescents en el disseny de la ciutat a través de processos com l’Audiència Jove i el Consell d’Infants ha estat clau per rebre el reconeixement de Ciutat Amiga de la Infància per part d’UNICEF i el segell de bona pràctica URBACT el 2017 sota el títol “Educating to change”.
El 25 de març del 2025 es va fer una jornada sobre participació infantil per compartir l’experiència i bones pràctiques impulsades des d’ens locals i organitzacions. En aquesta jornada, es va presentar l’avaluació de l’impacte de la participació.
Impacte
A partir dels resultats de l’avaluació de l’impacte, s’implementaran les següents millores dels processos a partir del curs vinent. Pel que fa a l’abast, es facilitarà la incorporació de les escoles concertades que ho desitgin al procés de l’Audiència Jove. En l’àmbit metodològic, s’escolliran les temàtiques amb els mateixos infants i joves, prioritzant qüestions properes i tangibles. S’inclouran dinàmiques participatives innovadores en el desenvolupament de les sessions per reforçar la implicació dels participants. També s’elaborarà una guia pedagògica per a cada edició dels processos, que serà compartida amb els centres educatius. A més, se sistematitzarà l’avaluació de l’impacte dels processos per facilitar la millora contínua.
En relació amb el treball en xarxa, es vincularan els processos amb el Fòrum de la Infància i l’Adolescència per fer seguiment de l’execució de les propostes. També s’implicaran a les entitats del municipi. S’impulsarà la participació en espais de trobada i d’intercanvi de bones pràctiques en participació infantil i juvenil. Pel que fa a la comunicació, s’establiran mecanismes per comunicar l’estat d’execució de les propostes i se’n millorarà la difusió. Finalment, s’establiran mecanismes perquè l’alumnat pugui continuar implicant-se en els afers municipals un cop finalitzat el projecte.