En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Gent gran
Informació i sensibilització
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
L’edat no em defineix
Una producció audiovisual contra l’edatisme
L’edatisme és una preocupació central per al Consell Consultiu de la Gent Gran. Per promoure una reflexió en la ciutadania sobre els prejudicis i creences associats a l’edat i a la vellesa, s’ha impulsat un projecte participatiu amb la implicació del Consell d’Infants. El resultat ha estat la creació de dos espots publicitaris i dos cartells promocionals sota el lema “L’edat no em defineix”. Al llarg de cinc sessions, es va acordar evitar missatges que provoquessin llàstima o vinculessin la vellesa a la malaltia o la dependència. En contraposició, s’ha decidit promoure una imatge positiva i activa de les persones grans, i fer valdre la seva voluntat, experiència i aportacions a la societat. Els espots s’han difós a través de centres cívics, cartells digitals, autobusos municipals, mitjans locals, xarxes socials i falques de ràdio. A més, es van presentar a la 4a Mostra Internacional de Cinema de les Persones Grans. Els espots han generat un ampli debat a les xarxes sobre les actituds edatistes i han fet que moltes persones prenguessin consciència de conductes pròpies que abans no identificaven com a discriminatòries. El projecte continuarà amb la producció d’un curtmetratge i amb tallers educatius, que inclouen la projecció dels espots i debats amb els membres dels consells.
Àmbit:
Gent gran
Subàmbit:
Informació i sensibilització
Data d'inici:
01/09/2024
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sabadell
Nombre d'habitants:
207938
Nombre de visites:
159
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Sergi Gil Montejano
Càrrec:
Cap del Servei d'infància i gent gran
Ens:
Ajuntament de Sabadell
Lloc web:
Adreça electrònica:
sgil@ajsabadell.cat
Telèfon / Fax:
937453412
Adreça:
Pl. Sant Roc, 14
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L’edatisme, és a dir, la discriminació basada en l’edat, ha esdevingut una preocupació central per al Consell Consultiu de la Gent Gran. Els seus membres relaten haver viscut situacions compartides en què s’han sentit discriminats pel simple fet de ser grans. Un exemple habitual és quan, durant una visita mèdica, el professional sanitari es dirigeix als fills en comptes d’adreçar-se directament a ells. També expliquen casos en què, en voler participar en activitats com ara teatre, se’ls ha recomanat inscriure’s en el casal per a la gent gran, excloent-los de les activitats adreçades a tots els públics.

Els infants que formen part del Consell d’Infants de Sabadell també relaten experiències similars de discriminació per raó d’edat. Expliquen que sovint la gent parla sobre ells davant seu com si no hi fossin presents, o se’ls fa entendre que no poden comprendre certes situacions simplement per la seva edat.

En general, l’edatisme té conseqüències negatives, tan individuals com en la societat en conjunt. Entre aquestes conseqüències hi trobem la perpetuació d’estereotips negatius, l’aïllament social, l’afectació a la salut mental i emocional, la pèrdua d’autonomia i, en definitiva, la discriminació. Per aquest motiu, combatre l’edatisme és un repte social que requereix la implicació de tothom. És fonamental promoure una mirada més oberta i inclusiva cap a totes les etapes de la vida. Això passa, entre altres coses, per fomentar la sensibilització i l’educació, especialment entre infants i adolescents, que sovint poden reproduir actituds edatistes sense ser-ne conscients, com en les relacions amb els seus avis i àvies.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Sabadell, de forma conjunta amb el Consell Consultiu de la Gent Gran i el Consell d’Infants i amb el suport de l’entitat El Parlante, ha liderat aquest projecte amb la finalitat de generar una reflexió en la ciutadania per examinar els prejudicis i les creences que existeixen sobre l’edat i la vellesa.
Objectius de la pràctica
General:
- Fer reflexionar la ciutadania dels prejudicis i les creences sobre la vellesa
Específic:
- Llançar un missatge antiedatista a la ciutadania
- Afavorir el diàleg intergeneracional
- Crear un espot publicitari antiedatista
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Ciutadania de Sabadell
Vinculació amb altres programes o actuacions
A Sabadell, l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No Discriminació atén i gestiona casos de discriminació, alhora que informa, forma i sensibilitza sobre els drets i deures de la ciutadania. La discriminació per edat és un dels eixos reconeguts per aquest servei.

A més, Sabadell forma part de la xarxa de Ciutats Amigables amb les Persones Grans, i un dels seus objectius és promoure una actitud respectuosa i positiva envers la gent gran per avançar cap a una societat més inclusiva i justa.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte neix d’un procés participatiu amb el Consell d’Infants i el Consell de la Gent Gran per crear un producte audiovisual de sensibilització contra l’edatisme.

1. Sessió Consell d’Infants (23/10/2024): Dinàmica amb les cartes Sikkhona EDU i visualització del curtmetratge A la bretxa per reflexionar sobre els conceptes que s’associen a la gent gran.

2. Sessió Consell de la Gent Gran (24/10/2024): Dinàmica amb les cartes Sikkhona EDU i el curtmetratge A la bretxa. Es van explorar temes i experiències vinculades a l’envelliment i es va fer una pluja d’idees de missatges per a la campanya.

3. Sessió Consell d’Infants (13/11/2024): La sessió va començar amb una presentació personal per trencar estereotips i fomentar l’autoexpressió. A continuació, els infants van imaginar com serien de grans i van reflexionar sobre el pas del temps i la vellesa com a etapa vital.
Mitjançant exercicis d’escriptura i dinàmiques corporals inspirades en la defensa personal, es van connectar amb vivències compartides amb persones grans i es van explorar les lluites pròpies i alienes. La sessió va finalitzar amb un debat sobre com combatre l’edatisme a través d’un vídeo i quin tipus de missatge podria connectar millor amb els joves.

4. Sessió Consell de la Gent Gran (14/11/2024): La sessió es va estructurar en tres parts: debat sobre l’ús d’un vídeo per combatre l’edatisme, creació de perfils de personatges a través del mapa de l’empatia (fotografia) i reflexió sobre el missatge de la campanya. Es van definir conceptes clau com “els productors” i “la vaga dels avis”, i es van imaginar persones grans explorant els seus pensaments, sentiments i activitats habituals.

5. Sessió final (5/12/2024): Es van analitzar 11 vídeos per reflexionar sobre el to, la idea i el missatge més adequats per sensibilitzar sobre l’edatisme. Es va acordar que el producte final consistiria en dos espots amb un mateix eslògan i disseny gràfic, complementats per dos cartells promocionals.

6. Càsting (10/2/2025): Es va organitzar un càsting amb grups de teatre amateur de Sabadell, prioritzant la diversitat ètnica i cultural, així com la participació d’algun membre local. Més enllà del potencial artístic, es van valorar les històries personals dels participants a través de preguntes sobre habilitats, interessos, sentiments d’utilitat i experiències amb l’edatisme. Es van seleccionar les persones que millor transmetien el missatge de la campanya.

7. Rodatge dels espots (25/2/2025): El rodatge es va realitzar al Casal Pere Quart per facilitar la gestió de permisos i garantir un entorn amb llum controlada, tot i considerar espais emblemàtics de Sabadell com la Torre de l’Aigua o el Parc Catalunya. La productora Camille Zonca, especialitzada en espots publicitaris i projectes de temàtica social, per professionalitzar el rodatge. La gravació es va dur a terme el 25 de febrer, amb proves de llum prèvies el dia 24, en una jornada de 7 hores.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sabadell
Administració local
Totes
Totes
Camille Zonca
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Consell Consultiu de la Gent Gran
Entitats i associacions
Totes
Totes
Consell d’Infants
Entitats i associacions
Més d'una fase
Col·laborador
Diputació de Barcelona
Administració local
Totes
Recursos financers (finançador)
El Parlante
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Portacabot
Empresa
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
15000.00
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sabadell
Fons propis
01/09/2024
Indefinida
5000.00
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/09/2024
Indefinida
10000.00
Recursos humans
1 tècnica mitjana (40% jornada)
1 cap de servei
1 persona de la productora
2 dinamitzadores de Portacabot
Altres recursos
Material per la gravació dels curts
Normes i mecanismes de participació implementats
L’empresa Portacabot s’encarrega de dinamitzar les sessions dels consells. Les normes establertes garanteixen un espai participatiu i respectuós: tothom ha de tenir l’oportunitat de parlar i expressar-se durant almenys dos o tres minuts, participar activament, respectar totes les opinions, ser puntual i evitar actituds ofensives. Els torns de paraula són gestionats per la dinamitzadora per assegurar una participació equitativa i evitar interrupcions o comportaments agressius.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
La campanya antiedatista és una acció de comunicació que neix d’un procés participatiu entre el Consell d’Infants i el Consell de la Gent Gran de Sabadell. El procés de cocreació ha permès identificar els àmbits on es produeixen amb més freqüència situacions de discriminació per edat, i orientar així els missatges de sensibilització per trencar amb els prejudicis edatistes.

Al llarg de cinc sessions conjuntes, es va acordar fugir dels missatges que generin llàstima o que assocïin la vellesa amb la malaltia, la decadència o imatges estereotipades de persones grans descurades. En lloc d’això, es va optar per promoure una imatge positiva, activa i realista de les persones grans, posant en valor la seva voluntat, les seves capacitats i allò que poden aportar a la societat.

Aquest treball col·laboratiu s’ha materialitzat en la creació conjunta de dos espots publicitaris i dos cartells promocionals. Que es poden visualitzar en els següents enllaços de YouTube.
L'EDAT NO EM DEFINEIX I: https://www.youtube.com/watch?v=_I6eR1aUpgg
L'EDAT NO EM DEFINEIX II: https://www.youtube.com/watch?v=OCx8Is6NYt8

Els espots resultants, sota el lema “L’edat no em defineix”, s’han difós a través de diversos canals de comunicació de la ciutat: centres cívics, cartells digitals, autobusos municipals (amb una freqüència de pas cada 30 minuts), mitjans de comunicació locals, xarxes socials i falques de ràdio. A més, els vídeos s’han presentat en el marc de la 4a Mostra Internacional de Cinema de les Persones Grans a Sabadell, celebrada entre el 14 i el 16 de març de 2025 al Cinema Imperial. Aquesta mostra és un espai de trobada intergeneracional on es projecten pel·lícules i curtmetratges i s’organitzen xerrades amb l’objectiu de desmuntar estereotips sobre les persones grans, reflexionar sobre les seves problemàtiques, promoure l’envelliment actiu i combatre la solitud no desitjada.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell Campanya
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Cartell Campanya.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió de la pràctica s’ha realitzat principalment a través de les xarxes socials, adaptant els canals als diferents públics. Per arribar als infants i adolescents s’han utilitzat plataformes com TikTok i Instagram, mentre que per al públic adult s’han fet servir WhatsApp i Facebook.
Reconeixements i presentacions
El divendres, 2 de maig del 2025, s’ha presentat en roda de premsa la nova campanya contra l’edatisme, que vol trencar estereotips sobre la vellesa.
Impacte
La cocreació d’un recurs audiovisual, fruit d’un procés participatiu, ha impulsat la participació comunitària i ha generat un fort impacte social.

Ha significat un empoderament de les persones grans, especialment les del Consell de la Gent Gran, que han pogut expressar en primera persona les discriminacions que pateixen. La creació no s’ha fet des d’una mirada externa, sinó incorporant les vivències i aportacions de les persones reals, donant veu als protagonistes i convertint l’expressió artística en una eina de transformació social.

El projecte ha fomentat el diàleg intergeneracional, ja que el guió s’ha construït amb les aportacions tant d’infants com de persones grans, afavorint la comprensió mútua. A més, els infants han traslladat la reflexió a l’escola, esdevenint agents de canvi que assenyalen actituds i comentaris edatistes.

La campanya ha generat reflexió i sensibilització entre la ciutadania. Moltes persones han reconegut actituds pròpies edatistes de les quals no eren conscients. La iniciativa ha rebut felicitacions d’altres ajuntaments i del mateix Hospital Parc Taulí de Sabadell, per abordar un tema tan important.

El projecte continuarà amb la producció d’un curtmetratge, que ja ha rebut subvenció per la Diputació de Barcelona, i amb la realització de tallers als centres educatius, en el marc del programa “Ciutat i Escola”. Aquests tallers, d’una hora i mitja, inclouran la projecció dels espots i un debat posterior amb participants dels consells.

També es preveu la creació de representacions teatrals amb grups de gent gran, que es portaran a casals i centres cívics per continuar la tasca de sensibilització.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La creació i difusió dels dos espots publicitaris sota el lema “L’edat no em defineix” han contribuït a sensibilitzar la ciutadania de Sabadell sobre l’edatisme. Han servit per reflexionar sobre els prejudicis i les creences associades a la vellesa. També han empoderat la gent gran, que ha compartit les seves experiències i s’ha posicionat contra les discriminacions que pateixen. Finalment, l’ampli procés participatiu organitzat per crear els productes audiovisuals ha estat clau per afavorir el diàleg intergeneracional.
Punts forts de la pràctica
Els espots són una eina de transformació social, a diferència d'accions puntuals, el material audiovisual pot ser utilitzat en campanyes i tallers de sensibilització i pot ser transferida a altres ajuntaments o entitats.

Els espots han estat impulsats i creats per les mateixes persones grans, evitant una mirada externa i empoderant a aquest col·lectiu, que és qui més pateix aquesta discriminació.

S’han fomentat les relacions intergeneracionals a partir de les trobades i la cocreació del projecte entre el Consell d’Infants i el Consell de la Gent Gran. Això ha permès als infants entendre l’edatisme i esdevenir agents de canvi.
Punts dèbils de la pràctica
Manquen recursos humans per fer una bona planificació de les trobades i activitats, així com per realitzar una avaluació formal del projecte.

Costa aconseguir la presència dels espots als mitjans de comunicació, que prioritzen missatges negatius sobre la vellesa. Per exemple, mostrant la gent gran com a víctimes de robatoris, o de malalties i caigudes.

Els espots tenen una vida útil limitada, un cop la gent els ha vist, no els acostuma a veure repetidament i perden impacte en el públic.
Propostes de millora de la pràctica
Amb més recursos, es podrien fer més sessions participatives, produir més espots (per exemple, un al mes) i ampliar la difusió, incloent-ne la projecció als cinemes.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica és fàcilment transferible a altres municipis o entitats. L’aspecte fonamental de la creació del producte audiovisual, que és la participació de la gent gran, es pot adaptar als recursos disponibles.
Gent gran
70 pràctiques
Uns dels principals reptes de les polítiques de benestar és garantir la qualitat de vida d'un col·lectiu amb un pes demogràfic creixent i necessitats i demandes diverses. Moltes de les pràctiques del BBP s'inscriuen en el paradigma de l'envelliment actiu, promouen l'autonomia individual, les relacions socials intergeneracionals i s'ocupen de l'atenció i cura de les persones amb dependència.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.