Descripció dels productes assolits
A continuació, es presenten les dades de les persones ateses pel servei durant els anys 2021 a 2024:
L’any 2021, es van atendre 85 de les 169 persones que es trobaven en situació de carrer, així com 219 persones residint en infrahabitatges. A més, l’equip Viver va donar suport a 163 persones, mentre que l’alberg Can Bofí Vell va acollir-ne 104. Pel que fa a serveis complementaris, el menjador social va proporcionar àpats a 200 persones, i l’espai Arnús va ser utilitzat per 191 persones. El 2022, l’atenció es va estendre a 84 persones en situació de carrer, de les 112 registrades, així com a 204 persones residint en infrahabitatges. L’equip Viver va oferir suport a 170 persones, mentre que l’alberg Can Bofí Vell va acollir 168 persones. Pel que fa a serveis de suport complementari, es van atendre 207 persones al menjador i 312 a l’espai Arnús.
L’any 2023, es van atendre 81 persones en situació de carrer, de les 156 identificades. Residint en infrahabitatges es van atendre 195 persones, de les 261 registrades, i l’equip Viver va donar suport a 310 persones. L’alberg Can Bofí Vell va acollir 161 persones, mentre que el menjador va oferir servei a 220 persones i l’espai Arnús va atendre 305 persones. Finalment, l’any 2024, es van atendre 81 persones en situació de carrer, de les 117 identificades. Residint en infrahabitatges es van prestar serveis a 198 persones, de les 291 registrades, mentre que l’equip Viver va donar suport a 302 persones. L’alberg Can Bofí Vell va acollir 89 persones, el menjador va servir àpats a 96 persones i l’espai Arnús va donar suport a 297 persones.
En el marc de l’atenció individualitzada, s’han dut a terme diverses actuacions orientades a millorar la situació global de les persones en situació de sensellarisme. Una línia ha estat la promoció laboral, tant des de la vessant formativa com des de la inserció. Pel que fa a la formació, s’ha facilitat l’accés a cursos de formació bàsica i formació ocupacional. En paral·lel, s’ha acompanyat activament les persones en la cerca de feina i en la seva participació en processos de selecció laboral. En l’àmbit de l’habitatge, s’han impulsat alternatives residencials temporals, com ara l’accés a habitacions de lloguer en pisos del mercat, allotjaments facilitats per entitats socials o estades en pensions. En relació amb la salut, les actuacions han inclòs l’acompanyament a ingressos voluntaris en unitats de psiquiatria, derivacions als serveis de salut mental i de drogodependències, així com la gestió i seguiment de tractaments mèdics.
També s’ha treballat la promoció socioeconòmica, mitjançant el suport en la tramitació de prestacions com l’Ingrés Mínim Vital (IMV), la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) i altres ajuts individuals. Pel que fa als tràmits i gestions administratives, s’ha proporcionat suport en la tramitació o renovació de documentació identificativa (DNI i passaports), padró municipal, accés al Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD), serveis jurídics i tràmits d’estrangeria. Igualment, s’han gestionat recursos com bancs d’aliments, targetes de transport i fins i tot la custòdia de documentació personal per evitar-ne la pèrdua. Finalment, s’ha consolidat un protocol amb els serveis municipals de neteja, que permet que, un cop higienitzat l’espai on es troben les persones, aquestes puguin tornar-hi. L’EDAPSS també elabora i actualitza anualment el cens de persones que viuen al carrer així com el mapa d'assentaments a la ciutat de Badalona. Finalment, es presenten tres exemples d’èxit:

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Difusió de la pràctica
A través de la participació en grups de treball d’habitatge de la Diputació de Barcelona. Així com de la gestora de casos de la Xarxa Metronord del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i d'altres espais d’intercanvi en l’àmbit de salut i taules de l’àmbit metropolità.
Reconeixements i presentacions
Presentació de l'EDAPSS a les Jornades "Salut Mental, Salut Mundial, un dret universal i un treball transversal” el dia 10 d'octubre de 2023.
Presentació de la pràctica als premis Laboratori AVIDAM.
Impacte
Aquest model d'intervenció ha permès abordar de manera integral la situació de les persones en situació de sensellarisme i ha estat la millor estratègia per establir vincles sòlids i duradors amb elles, facilitant així la seva vinculació a un pla de millora personalitzat. L’impacte més rellevant ha estat, precisament, la creació de relacions de confiança entre les persones en situació de vulnerabilitat i els professionals de l’equip EDAPSS.
Gràcies a la professionalització de l’atenció a les persones en situació de sensellarisme, s’ha evitat la rotació de les persones referents, que és el que passava anteriorment quan la xarxa de suport es basava en voluntaris. Aquesta professionalització ha millorat les actuacions fetes. Per exemple, en la tramitació de prestacions com l’IMV, o en la custòdia i seguiment de la medicació, accions que han afavorit una millor adhesió als tractaments mèdics.
Aquests vincles han servit també perquè des dels mateixos infrahabitatges s’hagi informat de l’arribada de noves persones ja siguin del territori de la Unió Europea o de fora d’aquesta. Per exemple, quan ha arribat una mare amb infants, han estat les mateixes persones residents als infrahabitatges qui han avisat l’equip tècnic, que ha pogut intervenir amb rapidesa per garantir una resposta immediata i adequada.
Des de l’EDAPSS també s’ha treballat per la creació de plans d’actuació per col·lectius vulnerables, com són les dones, els joves extutelats i les persones majors de 60 anys. En el cas dels joves, s’ha treballat anticipadament per garantir recursos abans que surtin dels centres de protecció; en el cas de les persones grans, s’han gestionat places en centres mèdics que atenen les seves necessitats específiques.
L’enfocament garantista del servei ha permès, a més, arribar a persones tradicionalment excloses dels circuits d’atenció, com aquelles amb llargs recorreguts de vida al carrer i amb trastorns de salut mental greus. Aquest enfocament, que rebutja condicionar l’accés als serveis a un compromís previ de canvi (com abandonar el consum o adherir-se a un pla de treball), ha estat clau per trencar barreres d’accés. Aquest enfocament garantista també ha permès que l’EDAPSS esdevingui un punt de referència per totes les persones en situació de sensellarisme a Badalona. L’atenció que es proporciona és igual a qualsevol persona que va als serveis socials de l’Ajuntament i a més, es fan plans de treball individualitzats.
Gràcies a l’EDAPSS, l’any 2017, també es va crear la Taula Sense Llar de Badalona. Aquesta Taula està formada per entitats que treballen en l’atenció a persones sense llar: Càritas Diocesana de Barcelona, la Fundació Llegat Roca i Pi, la Fundació Acollida i Esperança, Sant Joan de Déu Serveis Socials, la Fundació Mambré, Creu Roja del Barcelonès Nord, Asaupam, Formació i Treball, així com la Regidoria de Serveis Socials en representació de l’Ajuntament de Badalona. Aquesta taula ha permès millorar l’eficàcia i la coordinació dels recursos disponibles a la ciutat.
Finalment, l’EDAPSS s’ha convertit en un referent per altres municipis. Professionals de ciutats com Terrassa, Santa Coloma de Gramenet i Manresa han visitat el servei per conèixer-ne el funcionament i promoure pràctiques similars en els seus municipis.